Korkean opasiteetin valkoinen vähemmällä värillä
julkaisuajankohta: 20.04.2020
Läpimurto valkoisen painovärin peittävyydessä ja värin säästössä
Yhteistyön tuloksena Marvaco, SOMA, Flint Group ja INOMETA tekivät läpimurron valkoisen painovärin peittävyydessä ja painovärin säästöissä, mikä lisää merkittävästi pakkauspainatuksen ekotehokkuutta. Valkoisen painovärin kulutus on tyypillisesti puolet värien kokonaiskulutuksesta ja tämä antaa mahdollisuuden lisätä painatuksen ekotehokkuutta.
Marvacon ja SOMAn ohjaama kehitys johti yli 60%:n valkoisen opasiteettiin taustapainetulla BOPP:llä. Kehityksessä hyödynnettiin kumppaneiden uusimmat tekniikat, mikä mahdollisti opasiteetin kohottamisen samalla kun valkoisen painovärin määrään pystyttiin vähentämään.
SOMA Globe -teknologiakeskuksen päällikkö Moreno Melegatti kertoo, että vain harvat painajat pystyvät saavuttamaan vastaavan valkoisen värin peittävyyden yhdellä valkoisella kerroksella. Melegattin mukaan näin korkeat opasiteetit vaativat tyypillisesti suuria värin siirtomääriä ja jopa peittovalkoisen painamista kahdella värillä. Hän toteaa, että OPTIMA-fleksopainokoneen uusi kuivausjärjestelmä minimoi painovärin blokkaamisen näin korkean opasiteetin saavuttamisessa.
Marvaco groupin hallituksen puheenjohtajan Kai Lankinen sanoo, että näin korkean opasiteetin saavuttaminen on ollut hänen tavoitteensa viimeisen 20 vuoden ajan, mutta nyt tekniikka on vihdoin mahdollistanut sen saavuttamisen. Lankisen mukaan yhteistyö vähensi painovärin kulutusta mittavasti ja säilytti valkoisen peittävyyden verrattuna perinteiseen tekniikkaan. Lankinen kertoo myös, että työ sisälsi useita testejä ja ilman Flint Groupin ja INOMETAn merkittävää panosta lopputulosta ei olisi voitu saavuttaa.
Flint Groupin business development manager Joelle Bédat ja kaupallinen johtaja Thomas Strohe, ovat tyytyväisiä ratkaisussa saavutetuista tuloksista, jossa myös Flint Groupin painovärit ja -laatat täydentävät toisiaan. Saavutukset eri toimijoiden kesken näinä covid-19 aikoina osoittavat, että innovatiivinen kehitys onnistuu myös haastavina aikoina toimijoiden tiiviillä yhteistyöllä.
Tulokset olivat osa Drupa 2020 -näyttelyyn valmistavaa kehitystyötä, minkä yksityiskohdista kumppanit kertovan enemmän lähitulevaisuudessa samalla, kun tuovat tämän uuden tekniikan saatavaksi yhteisille asiakkailleen.
Flint Groupin business development manager Joelle Bédat ja kaupallinen johtaja Thomas Strohe, ovat tyytyväisiä ratkaisussa saavutetuista tuloksista, jossa myös Flint Groupin painovärit ja -laatat täydentävät toisiaan. Saavutukset eri toimijoiden kesken näinä covid-19 aikoina osoittavat, että innovatiivinen kehitys onnistuu myös haastavina aikoina toimijoiden tiiviillä yhteistyöllä.
Tulokset olivat osa Drupa 2020 -näyttelyyn valmistavaa kehitystyötä, minkä yksityiskohdista kumppanit kertovan enemmän lähitulevaisuudessa samalla, kun tuovat tämän uuden tekniikan saatavaksi yhteisille asiakkailleen.
Tags: #WhiteInk #Opacity #InkSaving #Sustainability #Ecology #Ecoefficiency #Marvaco #SOMA #FlintGroup #Inometa #GreenerPrinting #Flexo #Packaging #Pakkaus